Årsregnskap 2020 - Sparebankstiftelsen DNB

Med visjonen «Vi utløser gode krefter» bidro Sparebankstiftelsen DNB i 2020 med 904,1 millioner kroner til allmennyttige formål. Dette er en økning på over 100 millioner fra 2019.

Grunnet myndighetenes koronarestriksjoner har ikke DNB kunne betale utbytte til stiftelsen i 2020. Normalt er utbyttet stiftelsens viktigste inntektskilde og avgjørende for hvor mye som kan brukes til allmennyttige formål.

Direktør i stiftelsen André Støylen sier:

Stiftelsens viktigste bidrag i koronatiden var å opprettholde et høyt nivå på tildelingene, selv om utbyttet fra banken uteble. Ved å bruke av egne finansplasseringer har vi bidratt til å opprettholde aktivitet og legge til rette for at organisasjonslivet og frivilligheten raskt skal kunne komme tilbake til normal aktivitet etter korona.

I 2020 delte stiftelsen blant annet ut 686,2 millioner kroner, fordelt på 2 112 søknader, til prosjekter både lokalt i Østlandsområdet og til tiltak av nasjonal betydning over hele landet. Totalt søkte 5 233 prosjekter om støtte. Stiftelsen gir tildelinger innenfor fire formålsområder: Kunst og kultur, nærmiljø og kulturarv, natur og friluftsliv og idrett og lek.

Les mer om Sparebankstiftelsen DNB sitt årsregnskap, tildelinger og investeringer i 2020, samt annet spennende lesestoff her.