Sparebankstiftelsen Jevnaker Lunner Nittedal

Velkommen til nytt medlem i Stiftelsesforeningen, Sparebankstiftelsen Jevnaker Lunner Nittedal.

I mars ble Sparebankstiftelsen Jevnaker Lunner Nittedal medlem i Stiftelsesforeningen. I den anledning har vi tatt oss en prat med daglig leder i stiftelsen, Bjørn Haugen Morstad. SpareBankstiftelsen Ringerike ble stiftet 01.07.2010 som følge av sammenslutningen mellom Ringerikes Sparebank, Sparebanken Jevnaker Lunner og Gran Sparebank til SpareBank 1 Ringerike Hadeland.

Vi utløser gode krefter.

Daglig leder, Bjørn Haugen Morstad

Da stiftelsen ble opprettet for litt over 10 år siden bestod styret av styremedlemmer fra den lokale banken. I årene etter stiftelsen var det viktig å profesjonalisere skillet mellom banken og stiftelsen. Rolleforståelse mellom bank og stiftelse har vært en reise, der banken er bank og stiftelsen er fortsettelsen av mange av de sosiale rollene banken hadde og eier av banken.

Stiftelsens formål:

• Stiftelsen viderfører og ivaretar sparebanktradisjoner ved å gi gaver til samfunnsnyttige formål.

• Bidra til å opprettholde eierskapet i den banken som de kommer ut fra.

• Drive en forsvarlig kapitalforvaltninga for å oppfylle de andre formålene.

Siden opprettelsen har stiftelsen delt ut rundt 150 millioner kroner i gaver og nesten doblet sin forvaltningskapital. Gjennom en visuell fremstilling presenterer stiftelsen sitt årsregnskap for 2019 på en innovativ og spennende måte. Målet er at regnskapet skal være lettleselig og forståelig for alle. Se fremstillingen og les mer om regnskapet deres her.

Daglig leder uttrykker sitt engasjement og ydmykhet ovenfor arbeidet stiftelsen gjør:

Jeg må ha verdens nest beste jobb. Det er sikkert noen som har en bedre jobb enn meg, men jeg trives utrolig godt. Det å få lov til å forene et samfunnsengasjement med det faglige, være proaktiv og dele ut gaver er et privilegium. Det er ofte de små gavene som betyr mest, og er i mange tilfeller med på å utløse gode krefter og andre gaver.

Han husker spesielt godt da stiftelsen bistod Lunner kirke med et nytt ringesystem til kirkeklokkene fra 1865. Banken ble stiftet bare noen 100 meter fra denne kirken, bare noen få år før kirkeklokkene kom. Sannsynligvis gav banken støtte til kirkeklokkene. Morstad beskriver det som et frysningsøyeblikk og mener det viser sparebanktradisjonene på en god måte.

Andre tildelinger som daglig leder stolt snakker om er deres bidrag til byggingen av kunstgalleriet The Twist på Kistefos-Museet og Badeparken på Jevnaker, 800 meter fra Hadeland Glassverk. Aktivitetene på Jevnaker har bidratt til besøkstall på over en halv million.

Les mer om stiftelsen på deres egne hjemmesider her.

The Twist. Foto: Kim Erlandsen

Badeparken i Randsfjordfestivalen. Foto: Per Anders Bjørklund