Intervju med professor John Peter Collett

Stiftelsenes historie i Norge er ikke dokumentert i bokform tidligere. Dette endres nå når professor John Peter Collett i løpet av et år publiserer sin bok om stiftelser. Stiftelser i forskjellige varianter har vi hatt i Norge siden tidlig middelalder og stiftelsene har spilt en viktig rolle i utviklingen av Norge frem mot den velferdsstaten vi kjenner i dag.

I denne webcasten har vi intervjuet professor Collett om boken og stiftelsens historie i Norge.

Endringer i stiftelsesloven

Stiftelsesforeningen og Family Business Norway gjennomførte den 13.januar 2022 et webinar. Temaet for webinaret var mulige endringer i stiftelsesloven.

Webinaret blir ledet av daglig leder i Family Business Norway, Karoline Gleditsch. Under webinaret går daglig leder av Stiftelsesforeningen, Bjørn O. Øiulfstad, gjennom foreslått endringer, samt hans vurdering av videre behandling av ny lov.

Se hele opptaket og presentasjonen her.

Webinar om inflasjon

Daglig leder i Stiftelsesforeningen, Bjørn O. Øiulfstad, og Investeringsdirektør, Head of Family Office i Cenzia, Thomas Skjoldmo, møttes for en prat om inflasjon. Her diskuterer de hva inflasjon er og hvilke muligheter og trusler som inflasjonen kan innebære for stiftelser.

Gode råd til dere som søker om økonomisk støtte fra stiftelser

Tidligere daglig leder i Bergesenstiftelsen og Kulturrådet – Ole Jacob Bull forteller i denne webcasten hva søkere bør legge vekt på når de skriver søknader.

Det planlegges et eget seminar på nyåret som skal ta for seg søknadsskriving.

Ta gjerne direkte kontakt med Ole Jacob Bull over mail eller Stiftelsesforeningen om dere sitter med spørsmål tilknyttet dette temaet.

Gjensidigestiftelsen - Intervju med administrerende direktør Unn Dehlen

Unn Dehlen har ledet Gjensidigestiftelsen siden opprettelsen i 2007. I løpet av dette året går hun av. I den forbindelse har Stiftelsesforeningen vært å tatt en prat med Unn og og hørt hvilke tanker hun har etter 14 år i stillingen som administrerende direktør.

Les hele saken her.

Arendalsuka

Under Arendalsuka arrangerte Stiftelsesforeningen, Abelia, Museumsforbundet og Sparebankforeningen et møte om regjeringens forslag til endringer i stiftelsesloven. Stiftelsestilsynet holdt også et innlegg under møtet.

Podcast om bærekraft og samfunnsansvar

I juni spilte vi i Stiftelsesforeningen inn vår første podcastepisode. Her hører du daglig leder i Stiftelsesforeningen Bjørn Øiulfstad og professor Caroline Dale Ditlev-Simonsen på BI prate. Temaet for den første episoden var bærekraft og samfunnsansvar, og hvordan det påvirker stiftelsenes kapitalforvaltning og virksomhet.

Hør hele podcastepisoden, samt se en kort videosnutt fra innspilling:

Hans Jørgen går av som styreleder i Stiftelsesforeningen

Hans Jørgen Stang, styreleder i Stiftelsesforeningen gjennom syv år, gikk ut av styret på årsmøtet 27. mai. Stang er daglig leder i Unifor og er en som virkelig kjenner stiftelsesfeltet i Norge godt.
Han har vært en betydelig bidragsyter til at Stiftelsesforeningen i dag er en vital og moderne interesseorganisasjon for norske stiftelser.

Vi takker for innsatsen og ønsker ham lykke til fremover.

Intervju med styreleder i Stiftelsesforeningen Hans Jørgen Stang

Styreleder i Stiftelsesforeningen, Hans Jørgen Stang, forteller litt rundt sine tanker knyttet til seminaret om kapitalforvaltning i stiftelser.

Seminaret avholdes torsdag 17. september 2020, kl. 09.00 - 12.00 i Bygdøy Allé 2.