Trond Mohn stiftelse og Kreftforeningen bidrar til koronaforskning

Forskningsrådet har hatt en hasteutlysning for koronaforskning og det har vært enorm interesse fra norske forskningsmiljøer. Trond Mohn stiftelse bidrar nå med 30 millioner kroner og Kreftforeningen bidrar med 10 millioner kroner.

Det er et stort spenn i problemstillinger knyttet til pandemien – alt fra basalforskning og spørsmål om samfunnsmessige konsekvenser til konkrete spørsmål om hvordan få folk til å følge myndighetsråd sier Stener Kvinnsland, styreleder i Trond Mohn stiftelse.

Et samarbeid som dette gir stiftelsen mulighet til å gjøre en forskjell i en akutt situasjon der forskning er avgjørende for å fremskaffe kunnskapsgrunnlag som grunnlag for beslutninger og langsiktig innsikt. Og det uten å kompromisse på stiftelsens prinsipper og kvalitetskriterier. Dette er et strålende eksempel på offentlig, privat, ideelt samarbeid som jeg håper andre også vil se nytten av å bli med på, sier daglig leder i Trond Mohn stiftelse Sveinung Hole.

Trond Mohn stiftelse er allerede er engasjert i å bekjempe utfordringen med infeksjons-sykdommer gjennom sin nasjonale satsing mot antibiotikaresistens (AMR).

I hasteutlysningen ligger også flere forskningsprosjekter som omhandler sårbare pasientgrupper og kreftpasienter. Kreftforeningen bidrar derfor med inntil 10 millioner kroner i støtte. – Det haster å få mer kunnskap og kompetanse om koronakrisen og smittevern, og vi er veldig glade for å kunne bidra. Det er viktig for oss å finansiere forskning som er relevant for sårbare grupper, som kreftpasienter. Vi har stor tro på at denne forskningen vil gi oss viktige svar og komme de de mest utsatte blant oss til gode, sier Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen.