Korona og stiftelser

Som så mange andre har flere av våre medlemmer mistet inntekt som følge av koronautbruddet. Mens andre virksomheter blir kompensert for deler av dette tapet, faller stiftelser som driver næringsvirksomhet men som ikke er skattepliktige utenfor de etablerte kompensasjonsordningene. Disse stiftelsene er like mye påvirket av inntektstap som følge av koronapandemien som andre virksomheter som betaler skatt.

Stiftelsesforeningen har tatt initiativ overfor Finansdepartementet for å få endret kompensasjonsordningen til også å omfatte denne typen virksomheter. Departementet ser på saken, og vi håper at vår henvendelse blir fulgt opp med regelverksendringer.

Vi oppfordrer stiftelser som faller utenfor kompensasjonsordningene til å ta kontakt slik at vi får et mer samlet bilde av situasjonen.