Sparebankstiftelsene viktige bidragsytere til kulturlivet

Kulturlivet er hardt rammet som følge av korona-krisen, i likhet med andre bransjer. Likevel står kultursektoren i en særstilling, da de ansatte er ekstra sårbare og mange mistet inntekten sin over natten. De fleste innenfor kulturlivet “går i realiteten fra et oppdrag til et annet”, sier kulturminister Abid Raja til VG.

Ine Schwebs i Kulturplot (Dagens Perspektiv) setter søkelys på hvordan sparebankstiftelsene er viktige bidragsytere til kulturfeltet i artikkelen "Færre millioner i kassa for sparebankstiftelsene: - utrolig uheldig for kulturlivet”.

Sparebankstiftelsene eier en andel av banken, og tar årlig ut utbyttet av denne andelen. Dette utbyttet går til gaver og utdelinger. I fjor viste Finans Norge til at sparebankene og sparebankstiftelsene i 2019 ville dele ut 2,5 milliarder kroner til kultur, idrett, frivillighet og lokal næringsutvikling.

Kulturplot skriver i sin artikkel:

“Denne uken foreslo finansbransjens overvåkningsorgan Finanstilsynet å innføre utbytteforbud under koronakrisen. I praksis ville det medført at banker og forsikringsselskaper holder tilbake alle utbytter som normalt sett betales til eierne.”

“Torsdag kveld sa Finansdepartementet nei til forslaget om utbytteforbud. Samtidig er beskjeden fra finansminster Jan Tore Sanner (H) at han forventer «måtehold» fra bransjen.”

Kulturplot har vært i kontakt med sparebankstiftelsene, som sier at slike begrensinger på bankene er svært uheldig for kulturlivet.

“Kulturlivet er i stor grad er avhengige av utbetalinger fra sparebankstiftelsene for å overleve”.

Sparebankstiftinga Sogn og Fjordane er en av våre medlemmer som har måttet tilpasse seg i disse korona-tider. Finansdirektør Frode Vasseth sier til Kulturplot at det ikke er behov for et utbytteforbud, da “bankene er fornuftige og ansvarlige og kan etter vårt syn vurdere dette selv”. Sparebankstiftinga Sogn og Fjordane har innført en ekstraordinær søknadsrunde, med ønske om å stille opp for organisasjonslivet og samfunnsnyttige krefter i Sogn og Fjordane i denne vanskelige tiden.

Les mer om søknadsrunden til Sparebankstiftinga Sogn og Fjordane.