Stiftelsen Dam med 20 mill. til ekstraprogram

Stiftelsen Dam gir 20 millioner til ekstraprogram i forbindelse med koronaepidemien.

– Vi har aldri gjort noe lignende tidligere, men vi mener det er svært viktig at vi tar samfunnsansvar og bidrar på denne måten, sier generalsekretær i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen.

Stiftelsen har satt opp et helt nytt program der organisasjonene med søkerrett hos stiftelsen kan søke om prosjektmidler i forbindelse med koronaepidemien. Bak stiftelsen står helseorganisasjoner som blir spesielt hardt rammet. Mange av deres medlemmer har kroniske sykdommer eller funksjonsnedsettelser som gjør at de har særlig stort behov for informasjon og hjelpetiltak. I tillegg blir organisasjonene rammet av dagens finansielle situasjon.

Programmets formål er å støtte tidsavgrensede, koronarelaterte tiltak som fremmer levekår, fysisk og psykisk helse, mestring, livskvalitet eller sosial deltakelse». I det ligger det at prosjektene må være basert på et behov i brukergruppen som har oppstått som følge av den pågående koronaepidemien. Det kan gjelde helt nye tiltak eller en styrking av eksisterende tiltak, for eksempel digitalisering av eksisterende tiltak, utvikling/oppbemanning av chatte- eller telefontjenester, praktisk hjelp for spesifikke grupper eller informasjonsprosjekter.

– Nå er det viktigere enn noensinne at pengene brukes der behovene er aller størst. Nettopp derfor har det vært viktig for oss å være tro mot våre verdier om å være en kunnskapsdrevet og åpen stiftelse. Alle søknader som sendes inn skal få en solid faglig behandling av vårt fagutvalg, sier Lillehagen.

HCL (1).jpg

Fra onsdag 25. mars kan organisasjoner med søkerrett hos Stiftelsen Dam søke om prosjektmidler. Det er løpende søknadsfrist! Les mer på Stiftelsen Dam sin FAQ,