Forslag om å legge ned Boligstiftelser opprettet av kommuner

Stiftelsesforeningen går mot regjeringens forslag om å kunne legge ned boligstiftelse opprettet av kommuner.

Nærings- og fiskeridepartementet har lagt frem et forslag som endrer stiftelsesloven slik at boligstiftelser opprettet av en kommune kan oppheves gjennom et ensidig vedtak i et kommunestyre.

Stiftelsesforeningen mener at regjeringens forslag er dårlig begrunnet, og bygger på feil faktum, og vi ber Regjeringen om å trekke forslaget.

Regjeringens forslag setter hele stiftelsesretten ut av spil, og åpner for at ingen skal kontrollere om kommunen fatter et korrekt vedtak om nedleggelse av en stiftelse.

Situasjonen for brukerne av boligene til stiftelsene er heller ikke behørig behandlet av departementet.

Forslagets konsekvenser i forhold til Grunnloven og Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK), er mangelfullt utredet.

Forslaget bryter radikalt med dagens stiftelseslov på flere punkter:

• Lovforslaget innebærer at det åpnes for at verdier tilbakeføres til oppretter

• Styrets rolle som øverste myndighet i en stiftelse gjøres illusorisk ved at et kommunestyre trer inn i styrets rolle uten ansvar og tilsyn

• Stiftelseslovens regler om opphevelse av stiftelser settes til side

• Stiftelsestilsynet har knapt noen rolle i avviklingen av en kommunalt opprettet boligstiftelse

• Stiftelsestilsynets tilsynsansvar skal ikke gjelde i disse sakene

• Kommunestyrets vedtak om opphevelse av boligstiftelsen kan ikke påklages eller prøves for domstolene

• Les vår høringsuttalelse og betenkningen til Høyesterettsadvokat Arne Fliflet om forholdet til Grunnloven:

Høyesterettsadvokat Arne Fliflet (MNA)

Høringsuttalelse fra Stiftelsesforeningen om lovforslaget om opphevelse av kommunalt opprettede boligstiftelser