Skattefradrag for gaver til stiftelser

Stiftelsesforeningen har sendt brev til statssekretær Jørgen Næsje i Finansdepartementet, hvor vi argumenterer for at alle stiftelser bør komme inn under skattefradragsordningen for gaver. I brevet ber vi om et møte med Finansdepartementet for å utdype våre synspunkter ytterligere.

I forhold til skatteloven § 6-50 behandles stiftelser og foreninger forskjellig når det gjelder mulighet til skattefradrag for gaver. Stiftelser må motta offentlig støtte for å komme inn under en slik ordning, i motsetning til foreninger som har skattefradrag for gaver. Denne særbehandlingen av stiftelser er etter vårt syn en skjevhet som bør ryddes opp i.

Kravet om at stiftelser må motta offentlig støtte er satt fordi man ønsket kontroll over virksomheten. Stiftelser som mottar statsstøtte vil være underlagt kontroll av den myndighet som har ansvaret for statsstøtten, og støtten vil ha kriterier som sikrer stiftelsens formål. Argumentet var at behovet for kontroll er større for stiftelser, ofte drevet av få personer, i forhold til foreninger og medlemsorganisasjoner med flere tusen medlemmer.

Med innføring av ny lov om stiftelser (2005) ble stiftelser underlagt registreringsplikt i Stiftelsesregisteret og et betydelig tilsyn av Stiftelsestilsynet. Dette skapte endringer i kontrollen av stiftelser, en endring vi i Stiftelsesforeningen mener burde ha ført til en fornyet vurdering av tilleggsvilkåret for stiftelser i skatteloven.

I tillegg mener vi at argumentet om at medlemsorganisasjoner har flere tusen medlemmer, mens stiftelser blir drevet av få personer, er en for unyansert påstand. Selv om en organisasjon har mange tusen medlemmer er det kun et fåtall som aktivt deltar i styre og stell.

Vi hevder også at offentlig støtte ikke nødvendigvis gir noen garanti for kontroll, da omfanget og kvaliteten av det offentliges kontroll er varierende.

Å la stiftelser som ikke mottar statsstøtte også havne inn under fradragsordningen for gaver vil være en forsterkning av stiftelsers arbeid. Stiftelser bidrar med betydelig beløp til sosialt og humanitært arbeide, og har ikke erverv til formål