Seminar for styremedlemmer og daglige ledere i stiftelser

Bjørn O. Øiulfstad og Hans Jørgen Stang forteller om seminaret for styremedlemmer og daglige ledere i stiftelser på Handelshøyskolen BI 23. januar 2020. Se presentasjonene fra dagen på våre medlemssider.

Stiftelsesforeningen ønsker å takke foredragsholdere og deltakere for et vellykket seminar på Handelshøyskolen BI den 23. januar!

Caroline D. Ditlev-Simonsen åpnet dagen med fokus på temaet bærekraft, og forklarte hvorfor dette er så viktig for organisasjoner. Med det satt hun stemningen for Jørgen Randers sitt flammende innlegg om hvordan norske stiftelser kan bidra til å løse den globale klimautfordringen.

Tore Bråten skiftet tema og presenterte juridiske og praktiske betraktninger rundt styrets arbeid. Advokat Susanne Munch-Thore gikk inn på det relativt nye hvitvaskingsregelverket, og presenterte hvilken praktisk betydning dette regelverket har for stiftelser.

Vi fikk også høre om Stiftelsesklagenemnda sin praksis i 2019 fra leder og rådgiver i nemnda Gudmund Knudsen, og leder i Stiftelsestilsynet Siw H. Longvastøl presenterte noen aktuelle problemstillinger. Stiftelsestilsynet snakket spesielt om behovet for å vite hva stiftelser deler ut for å kunne understreke stiftelsers rolle i samfunnet. De fleste stiftelser har derfor fått en spørreundersøkelse i Altinn fra Stiftelsestilsynet, og de oppfordret stiftelser til å svare på denne.

Martin Styrmoe Moen presenterte REV Ocean sine målsetninger og visjoner, og fortalte hvordan stiftelsesformen gir mer kredibilitet og tyngde for organisasjonen.

Også dette seminaret fokuserte på kapitalforvaltning i stiftelser. Espen Henriksen presenterte hvilke beslutninger i stiftelser som avgjør avkastning og risiko, og han oppfordret stiftelser til å bruke mer tid på de vanskelige og betydningsfulle spørsmålene. Trond Randøy snakket om formålsrealisering i stiftelser, og at stiftelser kan oppnå sitt formål både gjennom utdelinger og formålsinvesteringer.

Vår egen Bjørn Olav Øiulfstad satte fokus på boligstiftelser, og presenterte utfordringer for styrer i stiftelser hvor det offentlige har oppnevnt styremedlemmer.

Åse Aulie Michelet snakket engasjerende om sine erfaringer fra styret i selskap og stiftelser, og ga nyttige tips til praktisk styrearbeid. Erfaringen som ga mest gjenklang hos de fleste var hvordan styremedlemmer er et kollegium, hvor det er viktig at alle medlemmene forstår sin rolle i styret.

Vi løftet blikket opp og bakover i John Petter Collett sin historiefortelling om stiftelsenes 500 års historie i Norge, på 25 minutter i velkjent Aarebrot stil. Collett forklarte hvordan de nyeste stiftelsene også er de eldste.

Logg inn på våre medlemssider for å se presentasjoner og notater fra seminaret!