Regjeringen har foreslått endringer i stiftelsesloven som åpner for å oppheveboligstiftelser opprettet av kommuner

I Prop. 135 L (2021-2022) foreslår regjeringen lovendringer som gjør det mulig for et kommunestyre ensidig å beslutte opphevelse av en stiftelse kommunen har opprettet - uten å ta hensyn til de strenge vilkårene i loven som gjelder for avvikling av stiftelser.

Styret i stiftelsen settes fullstendig til side og har ingen innflytelse over beslutningen om en stiftelse skal avvikles - som er en av kjernebestemmelse i stiftelsesloven.

Stiftelsesforeningen er sterkt uenig i regjeringens forslag, noe som kom til uttrykk i vår høringsuttalelse i forbindelse med at lovforslaget ble lagt frem. Stiftelsesforeningen mener lovforslaget er i strid med bestemmelser i Grunnloven og EMK

Lovforslaget innebærer at sentrale bestemmelser i reguleringen av stiftelser settes til side for at kommuner skal få tilgang til de økonomiske verdiene som ligger i boligstiftelsene. Disse verdien har kommunene ikke selv tilført stiftelsene. De er skapt gjennom lånefinansiering og innbetaling av husleie fra brukerne.

Lovforslaget bryter med regler som har eksistert så lenge stiftelsesinstituttet har eksistert i Norge og det er mange hundre år.

Lovforslaget setter presedens og åpner for at regjeringer og Storting når det måtte passe politisk kan oppheve stiftelser og tilbakeføre verdier til oppretter.

I europeisk sammenheng er lovforslaget grensesprengende. For eksempel vil det etter det vi har fått opplyst være i strid med den danske grunnloven å fremme et forslag som den norske regjeringen har gjort. I motsetning til dansk grunnlov har den norske grunnloven en bestemmelse som beskytter stiftelser. Derfor er det beklagelig at dette lovforslaget i det hele tatt er blitt fremmet.

Stiftelsesforeningen vil sammen med andre aktører argumentere for at lovforslaget må avvises av Stortinget.