Skatteskjerpelse for næringsdrivende stiftelser

I reviderte nasjonalbudsjett foreslås det å øke skattesatsen for formuesskatt for upersonlige skattytere, dvs. for blant annet stiftelser, boligbyggelag, samvirkeforetak, sparebanker, fra 0,15 % til 0,25 %. Denne gruppen av skattytere er som kjent formuesskattepliktig til staten, men ikke til kommunene. Økningen til 0,25 % skal være med virkning fra inntektsåret 2022.

Bakgrunnen for økningen er at satsen for formuesskatt til staten for privatpersoner ble økt i fjor fra 0,15 % til 0,25%.

Men begrunnelsen for å øke satsen også for stiftelser mv. er helt kort:
"Denne skattesatsen bør vere den same for personlege og upersonlege skattytarar, slik han var i 2021 og tidlegare år. Regjeringa foreslår difor å auke formuesskattesatsen for upersonlege skattytarar frå 0,15 til 0,25 pst. for inntektsåret 2022.”

Med den svært korte begrunnelsen (og fravær av noen som helst analyse) virker det ikke som om regjeringen har tenkt på de ideelle og allmennyttige formål i det hele tatt og at for mange skattepliktige stiftelser kan dette være svært negativt og utgjøre nokså store beløp.

Stiftelsesforeningen vil følge opp dette forslaget fra regjeringen i forbindelse med behandling av revidert nasjonalbudsjett.

Ta kontakt om dere innspill til saken!