Året som har vært - Trond Mohn stiftelse

Daglig leder i Trond Mohn stiftelse, Sveinung Hole, har oppsummert stiftelsens virksomhet i 2020.

Som resten av verden har også koronapandemien påvirket stiftelsen. Likevel har ikke arbeidet deres stoppet opp og ved utgangen av 2020 vil stiftelsen ha vedtatt utdelinger på mer enn 1,5 milliarder kroner siden oppstart. I 2020 har stiftelsen satt i gang fire nye tematiske satsinger og tildelt tre nye Starting Grants:

• Stiftelsen doblet beløpet som Norges forskningsråd hadde satt av til «Hasteutlysning for koronaforskning» og finansierte seks prosjekter ved vestnorske forskningsinstitusjoner.

• Stiftelsen tok første skritt i etableringen av et «Vestnorsk senter for antimikrobiell resistens» ved Universitetet i Bergen. En satsing som hører godt sammen med stiftelsens største forskningssatsing til nå, igangsatt i 2019; «Nasjonalt Program mot Antimikrobiell Resistens».

• For å bistå både Haukeland Universitetssykehus og Universitetet, ble det også tatt et første skritt i etableringen av et «Senter for regenerativ medisin». Senteret vil utnytte store investeringer som allerede er gjort for å tilrettelegge for fremtidens medisin i sentralblokken på Haukeland, nær pasientene.

• Universitetets gjeldende strategi har ordene: «Hav, liv, samfunn» som undertittel. Stiftelsen er stolt over å være med å finansiere nettopp et nytt «Senter for integrert dyphavsforskning» som bygger videre på den lange forskningshistorien i et av verdens aller fremste forskningsmiljøer.

• Og ikke minst ble det utdelt tre nye «Starting Grants». Selve overrekkelsen skjedde i friluft og med en meters avstand. Årets vinnere, som presenteres omfattende i vårt nyhetsbrev er; Willem van der Bilt (klimaforskning), Erlend Grong (matematikk) og Salwa Suliman (stamcelleforskning). Gratulerer! Hver av dem mottar ca 10 millioner kroner fra stiftelsen og tilsvarende innsats fra Universitetet til å gjennomføre sine fireårige forskningsprosjekter.

Les om året som har vært, finansiering og evaluering av prosjekter, mål og mer på deres egen hjemmeside: https://mohnfoundation.no/daglig-leder-sveinung-hole-har-ordet-aret-2020-ved-tms/