The Guardian: filantropi er uunnværlig i koronakrisen

I The Guardian sin artikkel “Don't dismiss philanthropy: it's crucial during the coronavirus crisis” argumenterer Breeze og Ramsbottom for at private givere trengs nå mer en noen gang.

I Stiftelsesforeningen opplever vi at mange ikke forstår helt hva en stiftelse egentlig er, og at media ofte omtaler stiftelser med negativt fortegn. Videre er det en gjengs oppfatning er at det er staten sin oppgave å opprettholde et godt samfunn gjennom skattesystemet, og at det ikke er opp til “eliten” å løse verdensproblemer gjennom stiftelser og andre private donasjoner. Ofte blir slike initiativ satt spørsmålstegn ved, og intensjoner blir dratt i tvil.

Breeze og Ramsbottom setter fokus på at private givere og stiftelser er svært viktige bidragsytere i kampen mot koronaepidemien, blant annet gjennom finansiering av forskning, hjelpearbeid og oppbygningsarbeid. Noen grunner at til filantropi og stiftelser har vært så uunværlige under koronakrisen er at de:

• har mer frihet en staten til å gjøre langsiktige og mer risikofylte investeringer

• klarer å gi midler svært raskt til de som trenger det

• raskere kan snu seg om for å tilpasse seg nye behov

Stiftelser og andre private initiativ er dermed et viktig supplement til statlige bidrag over skatteseddelen. Det offentlige og det private har ulike roller, muligheter og begrensninger i samfunnet. Det er derfor mulig å støtte det norske tradisjonelle skattesystemet, men også tro på at private initiativ spiller en viktig rolle.

Lese hele artikkelen hos The Guardian: “Don't dismiss philanthropy: it's crucial during the coronavirus crisis”