FOCUS: Boligstiftelsen i Trondheim

I Trondheim er ikke de tyngste rusavhengige glemt under corona-pandemien. Også de blir testet av kommunens helseteam, og den som er smittet får et sted å være. Trondheim kommune tok 3. april kontakt med Boligstiftelsen i Trondheim om plassering av midlertidige småhus, og stiftelsen svarte samme dag at en av våre eiendommer kunne disponeres. Her sto tidligere et hybelhus for rustjenesten. Det ble revet i desember i fjor, og tomten var ryddet, planert og klargjort med vann, avløp og elektrisk strøm for framtidige boliger. Kommunen hadde allerede 28. april satt opp 6 midlertidige boenheter, hvor de som er smittet kan isoleres. De får tilgang på seng, mat, tv og internett. De vil få oppfølging av sykepleiere som kan gi helsehjelp fra kommunens base på stedet. Boligstiftelsen har på denne måten bidratt til at Trondheim kommune kan gi et godt tilbud til rusavhengige som blir rammet av COVID-19. Dette er vår dugnadsinnsats under krisen.

BS - bilde av isolatbrakker i Valøyvegen (1).jpg