Kompensasjonsordning som også ivaretar stiftelser

Utgangspunktet for den statlige kompensasjonsordningen som kom 17. april er å bidra til at virksomheter kan fortsette til tross for store økonomiske tap under korona-tiltakene. Dessverre er det kun skattepliktige virksomheter dekkes av denne kompensasjonsordningen. Virksomheter som ikke har erverv til formål - som ikke er skattepliktige - har også faste, uunngåelige kostnader og inntektstap som følge av koronakrisen og tiltakene.

Stiftelsesforeningen har fått mange henvendelser fra stiftelser som faller utenfor kompensasjonsordningene. Takk til alle dere som har delt deres historie med oss. Denne uken kontaktet vi igjen Finansdepartementet, i håp om at departementet tar grep for å endre kompensasjonsordningen til å også gjelde stiftelser.

Situasjonen begynner for mange å bli alvorlig og kritisk. Et av mange eksempler er stiftelsen Godthaab Helse og Rehabilitering, som leverer helsetjenester til det offentlige helsevesenet. Stiftelsen har ikke mulighet til å redusere sine kostnader tilsvarende inntektstapet, som bare for april beregnes til omkring mellom 3 og 4 millioner kroner.

Virksomheter som Godthaab Helse og Rehabilitering vil ikke overleve en lang nedstengning, og samfunnet risikerer å miste verdifull medisinsk kapasitet utenfor det offentlig eide helsevesenet når tidene normaliserer seg igjen. Stiftelsesforeningen mener at dette hverken er god ressursutnyttelse eller god politikk.

Andre eksempler på stiftelser som har kommet opp i en særdeles vanskelig økonomisk situasjon som følge av koronapandemien er akvariene i Tromsø, Bergen og Ålesund. Polaria i Tromsø beskriver hvordan de ikke kan permittere dyrepassere selv om de taper inntekt.

Virke har også bedt Finansdepartementet om å se på ordningen, og ber om en ny kompensasjonsordning senest 12. mai i revidert statsbudsjett.