Ønsker seg mer samarbeid, åpenhet og kunnskapsdeling

Generalsekretær i Stiftelsen Dam, Hans Christian Lillehagen, fyller 50 år den 11. mars. Til bursdagen sin ønsker han seg at stiftelser kan ta et enda større samfunnsansvar.

Stiftelsen Dam (tidligere ExtraStiftelsen) er medlem i Stiftelsesforeningen, og i anledning generalsekretærens 50 års dag har vi tatt en prat med Hans Christian Lillehagen. Han har tilbrakt de siste syv årene i Stiftelsen Dam, og på den tiden har det skjedd mye både i hans egen stiftelse, i sektoren stiftelsen arbeider i og i samfunnet for øvrig. Vi ønsket å høre hans tanker rundt stiftelsers stilling i samfunnet, om ansvaret som ligger i forvaltningen av en stiftelse og hvordan stiftelser kan samarbeide for å bli bedre.

– Stiftelser har høy tillit i samfunnet, men jeg tror vi kunne fått til enda mer, sier Lillehagen, og utdyper:

- Stiftelsen Dam bidrar hvert år med rundt 300 millioner kroner til helsefrivilligheten, og vi ønsker å bidra og ta et sektoransvar. Jeg håper at flere stiftelser kan bli med på den tankegangen.

– Åpenhet svarer seg alltid

Dam er en av Norsk Tippings overskuddsmottakere, og får 6,4 prosent av overskuddet til fordeling til helseformål. Å forvalte så mye penger innebærer også et stort ansvar, og for Dam er det viktig å bidra til både åpenhet og kunnskapsdeling. Det gjør de blant annet ved å samarbeide med andre stiftelser, men også ved å drive egne forskningsprosjekter, dele kunnskap og gi innsyn i alle ledd av søknads- og vurderingsprosessene.

– Å være åpen og kikke oss selv i kortene er krevende, og vi har vært litt engstelig for om det var riktig vei å gå, men vi får så mye igjen for det. Åpenhet stiller krav om etterrettelighet, men jeg vil si at det alltid svarer seg i andre enden, sier Lillehagen.

Samarbeid og kunnskapsdeling

Stiftelsen Dam har de siste tre årene hatt et utvidet samarbeid med Kavlifondet, der stiftelsen håndterer Kavlifondets helseforskningsprogram. Lillehagen trekker dette fram som et eksempel på samarbeid han ønsker seg mer av.

– Vi har lært veldig mye av samarbeidet med Kavlifondet, som vi også har tatt inn i våre programmer. Jeg tror også at de programmene vi driver for Kavlifondet har blitt bedre.

Kvalitetssikring gir pengene økt verdi

De siste årene har stiftelsen også gjort et stort arbeid med å kvalitetssikre søknads- og vurderingsprosessene til stiftelsens fire ulike programmer. Målet er å minske belastningen på søkerne, samt å heve kvaliteten på vurderingene av søknadene.

Parallelt med dette arbeidet har stiftelsen åpnet opp om eget arbeid og gir alle som er interessert innsyn i hvordan stiftelsens midler fordeles. Statistikk, instrukser, rutinebeskrivelser og analyser ligger åpent på stiftelsen nettsider.

– Vi vet mye mer nå om hva som er gode vurderingskriterier, hva det skal legges vekt på og hvor mange uavhengige vurderinger man bør ha av en søknad. Vi har også lært veldig mye om hvilke behov som er i vår del av samfunnet, og vi ser for eksempel at forskning på noen helseområder er underfinansierte, sier Lillehagen.

Han mener at stiftelsens arbeid med å bygge kunnskap internt, både om design av gode søknads- og vurderingsprosesser, om hvordan bevilgningene møter samfunnsbehovene og om viktigheten av å være og å kreve åpenhet har bidratt til at pengene stiftelsen deler ut kommer bedre til nytte.

– Vi har bygget mye kunnskap internt i stiftelsen. Dette forsøker vi å dele med andre og være så åpne som vi kan. Summen av dette arbeidet er at de pengene vi forvalter i større grad brukes der behovene er størst. Det er ikke bare noe vi tror, men noe vi har brukt mye ressurser på å kartlegge og analysere, sier han.

Store endringer – bedre prosesser

Gjennom Lillehagen sine syv år i Stiftelsen Dam har det skjedd mye - både i hans egen stiftelse, i sektoren stiftelsen arbeider i og i samfunnet for øvrig. Lillehagen tror det kan bety at stiftelser kan få en enda større plass i tiden som kommer. Det er et mulighetsrom han mener man må utnytte – til det beste for samfunnet.

– Vi ønsker å ta et ansvar, og håper at flere stiftelser blir med på den tankegangen. Alt samarbeid vi har gjort med andre stiftelsen har gitt gevinster som har gitt økt kvalitet, og jeg tror at økt samarbeid og bedre kvalitet i søknadsprosessene vil gjøre at pengene stiftelsene i Norge fordeler vil komme enda bedre til nytte.

fEM OM Stiftelsen DAM

1. Hans Christian Lillehagen (50) er generalsekretær i Stiftelsen Dam.

2. Lillehagen er født og oppvokst på Hamar, men bor nå i Oslo.

3. Stiftelsen Dam er en av Norges største stiftelser, og deler ut omlag 300 millioner kroner hvert år til helseformål.

4. Stiftelsen forvalter 6,4 prosent av Norsk Tippings overskudd.

5. Lillehagen er medlem i Stiftelsesforeningens valgkomite

HCL.jpg