FUNDAMUS konsulentselskap

Trenger du hjelp til etablering og drift av allmennyttige, pengeutdelende stiftelser? Ole Jacob Bull, tidligere leder i Bergersenstiftelsen, har opprettet konsulentselskapet FUNDAMUS.

Ole Jacob Bull 600x455.jpg

Utdelingsstiftelser utgjør under halvparten av Norges ca. 7000 stiftelser. De kan ha ulik form, fra stiftelser der utdelingene utelukkende er fra stiftelsesformuen og dens årlige verdistigning til stiftelser der midlene som deles ut genereres fra næringsdrift og andre investeringer.

Til tross for likhetstrekk, har de mange stiftelsene individuelle og unike trekk. Etablering av en stiftelse innebærer at oppretter frasier seg sin disposisjonsrett til stiftelsens formue, mot muligheten til å definere formål og sette rammer for formulering av vedtektene, sammensetning av styre, og valg av styreleder. I denne etableringen er det mange viktige valg å ta, noe FUNDAMUS kan bistå med.

FUNDAMUS kan bidra med rådgivning og oppfølgning av:

• stiftelsesdokument

• definering av formål

• plan for utdyping og realisering av formålet

• formulering av vedtekter

• etablering av styre, administrasjon og org. nummer (konkrete forslag til navn på styreleder og styremedlemmer etter behov/retningslinjer for sammensetning og sikring av kontinuitet ved valg av styremedlemmer)

• registrering i Lotteri- og Stiftelsestilsynet (Enhetsregisteret)

• veiledning knyttet til forvaltning av stiftelsens formue

• valg av IT-løsninger, regnskapsførsel og revisjon

• daglig drift av stiftelser

I tillegg vil FUNDAMUS tilrettelegge for møter, kurs, seminarer og annet som kan være til nytte for utdelingsstiftelsene.

FUNDAMUS har god kunnskap om stiftelsers funksjon, rolle, utbredelse og betydning i tillegg til aktuell lovgivning på stiftelsesfeltet, og kan derfor være en viktig sparringspartner når størrelse, form og formål på en ny stiftelse skal overveies. FUNDAMUS ønsker å samarbeid med rådgivere, spesialister, advokater og annen ekspertise levere en komplett løsning for opprettelse av allmennyttige stiftelser.

Antallet pengeutdelende stiftelser har økt sterkt de siste 15-20 årene, sammen med betydning disse stiftelsene har som et supplement til offentlig velferdsgoder. Sammen med FUNDAMUS vil vi i Stiftelsesforeningen bidra til å spre kunnskap om stiftelsesformen og hvor stor betydning utdelingsstiftelser i samfunnet.