Scheiblers priser for Design og Kunsthåndverk 2019

Den 11. februar ble Scheiblers priser for Design og Kunsthåndverk 2019 delt ut for 21. gang. Designprisen ble tildelt Stine Aas og Kunsthåndverkprisen gikk til Toril Bonsaksen.

Prisene er nå på kr 250.000 og ble utdelt i Mellomstasjonen i samarbeid med Nasjonalmuseet. Prisene er de største i Norge i sitt slag.

Midlene til Stiftelsen Scheibler ble i sin tid donert av Nanna og Hroar Scheibler, og i sin velkomstale pekte Widar Halén bl.a. på den betydning Hroar Scheibler har hatt for norsk design og kunsthåndverk. Han lot ofte unge talenter slippe til i sin grafiske industri og forlagsvirksomhet, både som forfattere, illustratører og grafiske designere.

I sin overrekkelse av prisene pekte Sissel Benneche Osvold på at begge de to prisvinnerne var opptatt av at ting skal få leve videre og få respekt i samtiden. De vil at vi skal dumpe mindre og se verdien av det vi faktisk har. Ut fra den tankegangen skapes det genuine gjenstander og design.

Metallkunstner Toril Bonsaksen gjenbruker gamle og slitte gjenstander. Gammelt metallbestikk blir for eksempel til intrikate og geniale sammensetninger i Toril Bonsaksens arbeider – ofte fugler, som er et gjennomgående tema hos henne. Hun anvender også gamle og rustne gjenstander hun har funnet på Tåvær, et gammelt handelssted på øya Vega på Helgelandskysten. Alle objektene bærer derfor i seg en historie.

Designer Stine Aas bruker miljøvennlige materialer. Stine Aas har siden debuten for bare noen få år siden designet møbler, lamper og objekter som er enkle, elegante og nyskapende. Aas skaper hverdagsobjekter som knagger, vannkanner og stoler hvor ikke bare form og funksjon er viktig, men der objektene kombineres med helt spesielle farger som hun selv utvikler. Northern har produsert de fleste av arbeidene hennes, som stolen «Oaki», kannen «Grab», knaggholderen «Nest» og lampen «Alter», som består av et håndhamret flak av miljøvennlig aluminium.

2-1024x683.jpg