Behov for statistikk om stiftelser

Stiftelsestilsynet: Stor kartlegging av norske stiftelsers samfunnsbidrag

Stiftelsesforeningen har sendt et brev til Kulturdepartementet for å påpeke viktigheten av å få frem stiftelsenes samfunnsnyttige rolle og bidrag. I dag finnes det ikke god nok statistikk over stiftelsenes bidrag, og vi i Stiftelsesforeningen ønsker at Kulturdepartementet skal ta initiativ til å samle inn slik statistikk .

En indikator for stiftelsers bidrag er hvor mye penger stiftelsene deler ut hvert år til gode formål. Vi antar at norske stiftelser har delt ut omkring 4 milliarder kroner til kultur, forskning og sosiale formål i 2019. Norge har imidlertid ikke eksakt informasjon om gavebeløpenes omfang, slik statistikk finnes hverken hos Stiftelsestilsynet eller SSB.

Stiftelsestilsynet gjennomfører i disse dager en spørreundersøkelse som sendes til bortimot alle norske stiftelser. Spørreundersøkelsen forsøker å kartlegge både hvor mye norske stiftelser deler ut, i tillegg til hvordan stiftelser bidrar til samfunnet gjennom aktiviteter. Svarfristen er 16. februar, og vi oppfordrer våre medlemmer og andre stiftelser til å delta!

Stiftelsestilsynets store kartlegging viser behovet for mer og bredere kunnskap om stiftelsers bidrag til samfunnet, og understreker vår henvendelse til Kulturdepartementet.

Kulturdepartementet svarte at en rapporteringsplikt om utdelinger er foreslått av Stiftelsestilsynet, og at dette behandles i forbindelse med ny stiftelseslov:

“Arbeidet med ny stiftelseslov er svært omfattende, og vi kan dessverre ikke si når den nye loven, og i denne sammenheng en eventuell ny bestemmelse om rapporteringsplikt om utdelinger, kan forventes å foreligge.”

Ny stiftelseslov har latt vente på seg med stadige utsettelser, og vi i Stiftelsesforeningen følger tett med på utviklingen.