Svindelforsøk mot stiftelser
Ett av våre medlemmer ble for kort siden utsatt for et svindelforsøk, og Stiftelsesforeningen advarer stiftelser mot svindelforsøk på e-post. Stiftelser sitter ofte på store verdier, og er på den måten et naturlig offer for svindlere.
Vårt medlem ble forsøkt svindlet gjennom en såkalt direktørsvindel, hvor en person utgir seg for å være ledelsen via SMS eller e-post. Målet med svindelen er å få en medarbeider til å betale en faktura eller overføre penger til en konto.
I dette tilfellet fikk en økonomimedarbeider en e-post underskrevet administrativ leder, hvor den ansatte ble bedt om å gjøre en hasteutbetaling. Økonomiarbeideren skjønte at noe var rart med e-posten, slik at i denne saken ble ingen transaksjoner ble gjennomført.
Ifølge Nettvett bør man være oppmerksom på følgende:
Blir du bedt om å overføre penger uten videre dialog og/eller at det haster via e-post eller SMS?
Har e-posten unormale elementer? Eksempelvis på fra-felt og svar-felt eller bruk av .com i stedet for .no.
Formuleres e-posten med en fremtoning i retning av tillit, trussel eller fristelser?
Stemmer betalingsinformasjon og/eller faktura mot tidligere transaksjoner?
Råd til virksomheter for å unngå direktørsvindel
1. Les e-poster hvor det anmodes om penger to ganger.
2. Informer økonomimedarbeidere på forhånd dersom det er aktuelt med raske pengeoverføringer i tiden som kommer.
3. Lag en rutine på at e-poster om overføringer bekreftes på andre måter.
Dersom du har blitt utsatt for et direktørsvindelforsøk oppfordrer vi deg til å tipse Politiet. Politiet har tidligere hatt god nytte av tips i etterforskning av slike svindelsaker.