Dagbladet: Full forvirring om støtte til stiftelser

Dagbladet skriver at det er full forvirring om stiftelser. Mens kaffegiganten Espresso House har fått fire millioner kroner i kontantstøtte, får Litteraturhuset i Oslo ingenting.

Nå er vi dypt fortvilet, sier daglig leder ved Litteraturhuset i Oslo, Susanne Kaluza. Hun anslår at Litteraturhuset kommer til å miste fem millioner i inntekter fra utleie og panelsamtaler i 2020.

- Institusjoner som Litteraturhuset har fått null kroner til å dekke faste kostnader. Det er helt avgjørende at Stortinget nå kommer med en ordning som ivaretar behovet for kontantstøtte for stiftelser som har omfattende økonomisk drift. Det ville være dypt urettferdig om arbeidsplassene i vår sektor nektes hjelp på lik linje med resten av arbeidslivet, sier Kaluza.

FOTO: Jan Tomas Espedal, hentet fra Aftenposten ()

Stiftelsesforeningen har uttalt seg i saken, og forteller at det er stiftelser som har økonomisk virksomhet, men som ikke er skattepliktige som faller utenfor kontantstøtteordningen. Daglig leder Bjørn O. Øiulfstad forteller at stiftelsene er bekymret. - Mange trenger nå hjelp til å komme seg over kneika.

- Dette gjelder ikke bare kulturstiftelser som Litteraturhuset. Også rehabiliteringssenteret Godthaab i Bærum, med pasienter, faller utenfor. Museumsakvariet Polaria i Tromsø, som trenger folk til å passe på levende dyr, faller også utenfor.

- De er like sårbare som et hvilketsomhelst skattepliktig AS, så hvorfor er de tatt ut av ordningene, spør lederen av Stiftelsesforeningen.

Finansdepartementet svarer på kritikken, og skriver til Dagbladet at ordningen må begrenses «for å sikre at de som søker har tilknytning til Norge». Dette gjelder blant annet foretaksregistrering og skatteplikt.

- Hadde vi ikke hatt disse kravene ville vi åpnet ordningen for aktører utenfor Norge, og vi hadde ikke hatt muligheter for god kontroll. Det hadde vært i strid med intensjonen fra Stortinget, skriver Maria Strandskog Göthner.

- Regjeringen har utvidet ordningene for idrett, frivillighet og kultur til og med 15. juni. Stiftelser vil kunne søke på disse, legger hun til.

Sakset fra Dagbladets artikkel: les mer om Litteraturhusets og Folkemuseets uttalelser.