E24 Artikkel: Foreslår at kommuner kan ta over boliger for milliarder. Eierne skal ikke få én krone i erstatning.

Den 1. oktober publiserte E24 artikkelen: Foreslår at kommuner kan ta over boliger for milliarder. Eierne skal ikke få én krone i erstatning, skrevet av Arnfinn Mauren.

Han skriver “Norske kommuner kan tilegne seg eiendommer for flere milliarder kroner, dersom et omstridt lovforslag blir vedtatt.” Dette lovforslaget blir møtt med sterke reaksjoner, da det går i mot hele prinsippet med stiftelser.

Bygninger som er eid av boligstiftelse kan bli konfiskert, noe som kan føre til at en rekke grupper i samfunnet vil slite med å komme seg inn på boligmarkedet. Lovforslaget kan føre til en rekke konsekvenser, da mange av boligene er allerede bebodd av eldre, funksjonshemmende og flyktninger.

Les hele artikkelen om avvikling av kommunale boligstiftelser her.