Khrono Artikkel: Milliongaver fra spare­bank­stiftelser til forskning på utenforskap og verdiskaping

Khrono publiserte den 4. oktober artikkelen: Milliongaver fra spare­bank­stiftelser til forskning på utenforskap og verdiskaping, skrevet av Joar Hystad.

Universitetet i Sørøst-Norge har mottatt en gave på 24 millioner kroner fra fire sparebankstiftelser for forskning om utenforskap og verdiskaping. Giverne inkluderer Sparebank1 stiftelsen BV, Sparebankstiftelsen Nøtterøy-Tønsberg, Sparebankstiftelsen Telemark og Sparebankstiftelsen Telemark - Holla og Lunde. Målet er å adressere samfunnsutfordringer knyttet til utenforskap og øke verdiskapingen i regionen.

“De fire lederne for stiftelsene, Bjørn Engaas, Gisle Dahn, Guri Ramtoft og Jan Terje Olsen, uttaler i fellesskap at gaven skal bidra til å få større kunnskap og skape vekst og utvikling” skriver Hystad, 2023.

Guri Ramtoft skriver til Stiftelsesforeningen “Sammen kan vi stiftelsene ta store løft. Her bidrar vi inn til viktig forskning, som igjen kan gi oss verdifulle svar på to krevende problemstillinger i samfunnet er veldig spennende.”

Samtidig har UiT Norges arktiske universitet mottatt 40 millioner kroner fra Sparebank 1 for næringsrettet forskning på bærekraftig hav.

Les hele artikkelen her.