Alle stiftelser er registrert i Enhetsregisteret, i tillegg til Stiftelsesregisteret. Stiftelsesregisteret finner du på Stiftelsestilsynets hjemmeside.

Det er Stiftelsestilsynet som etter stiftelsesloven har ansvar for tilsyn og kontroll med alle stiftelser i Norge. Det samme gjelder behandling av søknader om registrering og endring.

Vedtak som fattes av Stiftelsestilsynet etter stiftelsesloven kan påklages til Stiftelsesklagenemnda. Stiftelsesklagenemnda er en uavhengig klagenemnd oppnevnt av Kulturdepartementet.

Lover

Forarbeider

Våre høringsuttalelser

• Høringsuttalelse fra Stiftelsesforeningen om lovforslaget om opphevelse av kommunalt opprettede boligstiftelser

• Notat om stiftelsers konstitusjonelle og menneskerettslige vern

• Høringssvar fra Stiftelsesforeningen om forslag til endringer i stiftelsesloven

• Høringsuttalelse til NOU 2018: 5 Kapital i omstillingens tid.

• Høringsuttalelse til NOU 2016: 21 Forslag til ny stiftelseslov

Avgjorte klagesaker

Du kan abonnere på avgjorte saker fra Stiftelsesklagenemnda gjennom Klagenemndasekretariatets nyhetsbrev.