Avvikling av kommunale opprettede boligstiftelser

Næringsdepartementet har fremmet en proposisjon (Prop. 135 L) for Stortinget som innebærer at kommunalt opprettede boligstiftelser (stiftelser som tilbyr boliger til vanskeligstilte i kommunene) kan avvikles og verdiene overføres til kommunen uten erstatning, og uten medvirkning av Stiftelsestilsynet eller reglene om avvikling i stiftelsesloven.

Stiftelsesforeningen har foretatt beregninger som viser at de kommunale boligstiftelsene representerer store økonomiske verdier.

De årlige brutto leieinntektene til norske boligstiftelser er ca. 1.2 milliarder. De samlede reelle verdiene i boligstiftelsenes eiendomsmasse ligger da trolig mellom 20-24 milliarder kroner.

Tidligere sivilombudsmann Arne Fliflet har i en juridisk betenkning påpekt at Næringsdepartementets forslag om å overføre verdier fra boligstiftelsen til kommunene er i strid med flere sentrale bestemmelser i grunnloven og Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK).

Fliflet konkluderer med at lovforslaget er mangelfullt utredet og begrunnet i forhold til grunnloven og EMK.

Næringsdepartementets forslag innebærer i realiteten at stiftelser opprettet av offentlige myndigheter ikke har krav på rettsvern, og skal anses som en «integrert» del av offentlig forvaltning.

Dette synspunktet strider mot akseptert juridisk teori og praksis, og ikke minst statens egne konklusjoner i Ot. Prp. nr. 15 (2000.2001) Om lov om stiftelser. kap. 13.» Særlig om stiftelser som er opprettet av offentlige
myndigheter.» hvor Justisdepartementet skriver følgende:

«Departementet mener prinsipielt at det offentlige ikke bør settes i noen annen stilling enn private. Kravet om selvstendighet i forhold til oppretter, destinatarer og andre utenforstående er et grunnleggende trekk ved stiftelsesformen sammenlignet med andre rettsdannelser. Å stille opp unntaksregler for det offentlige på dette punktet, vil i realiteten bety at man rokker ved stiftelsens egenart som organisasjonsform.

Departementet vil også bemerke at når det offentlige velger å organisere sin virksomhet som privat rettssubjekt ellers, er man henvist til å følge de alminnelige privatrettslige reglene som gjelder for vedkommende
organisasjonsform.

Departementet har etter dette kommet til at det ikke bør utformes regler som setter stiftelser med tilknytning til det offentlige i en prinsipielt annen stilling enn andre stiftelser.»

Stiftelsesforeningen krever at lovforslaget sendes tilbake til Næringsdepartementet for ytterligere utredninger både i forhold til i forhold til grunnloven, EMK og Ot. Prp. nr. 15 (2000.2001).