PEXForum 2020 & ECFI

IMG_8850-1024x683.jpg

Stiftelsesforeningen deltok på PEXforum 2020 den 23.-24. januar i Madrid. Forumet er det første av sitt slag, og samlet mer enn 40 stiftelser og organisasjoner som er opptatt av filantropi. Forumet fikk virkelig satt fokus på hvor viktig de lokale stiftelsene er i det store bildet.

Anja Böllhoff og James Magowan har derfor i kjølvannet av PEXForum startet et initiativ for å bygge opp et samarbeid og nettverk mellom disse stiftelsene i Europa: European Community Foundation Initiative (ECFI). På en rekke områder, fra å adressere klimakrisen til å bygge opp demokrati og solidaritet, så har lokale stiftelser (community foundations) en viktig rolle. Initiativet jobber spesielt med bærekraftsmålene, og skal lansere en rekke workshops og publikasjoner på temaet.

ECPI.png

Les mer om hvordan din stiftelse kan inkorporere bærekraftsmålene i Europe Community Foundation Initiative sin rapport: “Connecting Community Foundations with the SDGs”. Rapporten presenterer 10 enkle grep:

1. Les deg opp på Bærekraftsmålene (SDGs) - det er 17 mål hvor hvert mål flere delmål

2. Bygg opp dine egne ressurser, med fokus på “good practices”

3. Utforsk hva andre stiftelser har gjort i arbeidet med bærekraftsmålene og hent lærdom fra dem

4. Tenk gjennom hvilke bærekraftsmål, eller hvilke deler av bærekraftsmålene, som er relevant for din stiftelse og ditt lokalsamfunn

5. Inngå samarbeid med andre aktører i lokalsamfunnet ditt

6. Vurder hvordan du kan “starte praten” om bærekraftsmålene i din organisasjon og i ditt styre

7. Være tydelig på hvilke fordeler det innebærer å omfavne bærekraftsmålene, og hvilke ringvirkningene det vil ha for organisasjonen din å inkorporere bærekraftsmålene i alle deler av organisasjonen.

8. Sjekk om du kan få støtte til bærekraftige prosjekter hos “Global Challenges Local Solutions Fund”

9. Tilpass arbeidet ditt i tråd med bærekraftsmålene

10. Identifiser metoder eller kilder til data som kan hjelpe deg måle fremgang og påvirkning.

NYTTIG TITTING: Caroline deler en svært praktisk og stegvis tilnærming til bærekraft i organisasjoner.

Skjermbilde 2020-02-28 kl. 13.35.06.png