Fordeler ved å være medlem i Stiftelsesforeningen

Stiftelsesforeningen arbeider kontinuerlig med å sikre gode arbeidsforhold for stiftelser. Vi arbeider for å bidra til god ledelse og drift av stiftelser. Videre er vi stiftelsenes talerør overfor myndighetene i spørsmål om rammevilkår, og arbeider for å synliggjøre og øke forståelsen for stiftelsesinstituttet og stiftelser sin viktige rolle i samfunnet.

HJELP OG RÅDGIVNING

Som medlem har du tilgang på veiledere, instrukser og maler for å sikre god ledelse av stiftelser.
Våre medlemmer har også tilgang på juridisk bistand i konkrete saker fra advokat Bjørn O. Øiulfstad. Stiftelsesforeningen har bred erfaring med stiftelsesarbeid og stiftelsesrett, og er tilgjengelig til å svare på dine spørsmål.

KURS OG SEMINAR

Vi inviterer til kurs og samlinger med interessante og aktuelle tema. Gjennom medlemskapet får dere også tilgang til europeiske konferanser og seminarer for stiftelser.

JURIDISKE DOKUMENTER OG MALER

Som medlem av Stiftelsesforeningen får du tilgang til diverse juridiske dokumenter og maler som kan hjelpe deg i driften av stiftelsen. Disse dokumentene er tilgjengelige på våre lukkede medlemssider.

NETTVERK OG BRANSJEFELLESSKAP

Stiftelsesforeningen er et forum for utveksling av erfaringer og kompetanse. Gjennom nyheter, kurs og seminarer holder våre medlemmer seg oppdatert og får ny inspirasjon til videre arbeid.

POLITIKK OG RAMMEVILKÅR

Vi holder oss oppdatert på hva som rører seg i stiftelsesverden, og uttaler oss i saker som angår stiftelsers arbeidsforhold. Stiftelsesforeningen er ditt talerør overfor myndighetene.

Noen ord fra daglig leder Bjørn O. Øiulfstad

Stiftelsesforeningen er stiftelsenes interesseorganisasjon i Norge. Vår oppgave er å ivareta stiftelsenes offentlige rammevilkår og bidra til godt omdømme for organisasjonsformen stiftelser, og god ledelse og drift av stiftelser.

Vi løser oppgavene gjennom å avholde seminarer og kurs om god ledelse av stiftelser, utarbeider maler til bruk for styrer og daglig ledere om blant annet kapitalforvaltning, formålsrealisering og good governance. Vi har god kontakt med Stiftelsestilsynet og offentlige myndigheter om rammevilkår.

Vår nettside www.stiftelsesforeningen.no gir også god informasjon om det som rører seg i «stiftelsesverden» både for medlemmer og andre interesserte.

Stiftelsesformen er i mange tilfeller en hensiktsmessig måte å organisere en virksomhet på. Stiftelsen eier seg selv og har en lang tidshorisont som mål. I Norge har vi stiftelser som ble opprettet for flere hundre år siden, som aktive den dag i dag.

Stiftelser dekker et vidt spekter av aktiviteter fra utdelende filantropiske stiftelser til muser, boligstiftelser, forskningsstiftelser, helseinstitusjoner og stiftelser som driver næringsvirksomhet.

Felles for alle stiftelser er at de reguleres av samme lov. Norske stiftelser deler ut nærmere 4 til 5 milliarder kroner til gode formål hvert år.

Et medlemskap i Stiftelsesforeningen gir deg tilgang til flere felles arenaer hvor stiftelser møtes, juridisk bistand og informasjon om europeiske konferanser om stiftelser