Stortinget har vedtatt en ny bestemmelse i stiftelseslovens

Stortinget har vedtatt en ny bestemmelse i stiftelseslovens § 55 a som åpner for at kommuner som har opprettet boligstiftelser kan beslutte å oppheve disse og overføre verdiene til kommunen.

På Stortingets nettside står følgende:

Stortinget har vedtatt endringer i stiftelsesloven (opphevelse av boligstiftelser opprettet av kommuner). Endringene vil innebære at det blir lettere å oppheve boligstiftelser som er opprettet av kommuner. Stortinget vedtok å be regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om hvordan hjemmel for oppløsning av stiftelser som er etablert av kommune eller fylkeskommune sammen med boligbyggelag, kan utformes. Ulike mindretallsforslag ble nedstemt.

Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti stemte for regjeringens forslag i Prop 135. SV, MDG og Rødt foreslo å sende forslaget tilbake til Næringsdepartementet fordi det ikke var godt nok utredet, særlig i forhold til konsekvensene av lovforslaget for beboerne, men ble nedstemt.

Stiftelsesforeningen og arbeidsgruppen har nedlagt et omfattende arbeide for å prøve å stoppe lovforslaget, blant annet fordi vi mener det er i strid med grunnloven.

Vi har vært i direkte kontakt med partiene på Stortinget med skriftlige innspill og møter, men må erkjenne at vår tyngde ikke kunne stå imot presset fra Kommunenes Sentralforbund. Makte rår som det heter. Vi snakker om verdier på mellom 15. og 25 milliarder kroner som kommuner nå kan konfiskere uten konsekvenser.

Vi fikk stoppet forslaget fra KS om at kommunale boligstiftelser som er opprettet eller slått sammen med private stiftelser også skulle omfattes av lovhjemmelen. Næringsdepartementet skal utrede denne muligheten som vil innebære at en kommune også skal kunne kan overta verdiene tilhørende boligbyggelag ol. Vanskelig å forstå at forslaget i det hele tatt er reist.

Det er viktig å minne om at styret i boligstiftelsen er ansvarlig for stiftelsen ve og vel inntil den er avviklet. Det betyr at styret må behandle kontakten med kommunene på en profesjonell måte og ivareta stiftelsens interesser til de ikke lenger er styremedlemmer. Det betyr å påse at kommunens forslag og vedtak er i tråd med lovbestemmelsen og at kommunen har utredet alle sider av saken, blant annet om det er andre opprettere enn kommunen eller om private boligstiftelser over årene er slått sammen med den kommunale boligstiftelsen.

Daglig leder Bjørn O. Øiulfstad, Stiftelsesforeningen