DN Artikkel: Uriktige påstander fra KS om boligstiftelser

DN publiserte den 27. oktober artikkelen: Uriktige påstander fra KS om boligstiftelser. Artikkelen er skrevet av Bjørn O. Øiulfstad, leder Stiftelsesforeningen, og Aksel Mjøs, dr.oecon. og medlem av Stiftelseslovutvalget.

Kommunesektorens organisasjon går i angrep mot de kommunale boligstiftelsene. KS mener at boligstiftelser må tilbakeføre verdier som tidligere lå i kommunen og at kommuner ble tvunget til å opprette stiftelser for forvaltning av de kommunale boligene.

Eiendommer ble derimot ikke overført til stiftelsene, men et stort antall av boligstiftelsene ble opprettet med en grunnkapital fra kommunen på opptil 200.000 kroner. Driften av de kommunale boligene blir betjent med husleie fra beboerne, som betaler ned lånet stiftelsene har i Husbanken.

Boligstiftelser sørger for at husleien som kommer inn ikke går til andre prosjekter eller oppgaver i kommunen, men at boligene blir godt vedlikeholdt.

Les hele artikkelen her.